piątek, 21 września 2012

Obowiązki związane ze sponsoringiem

Sponsoring jest skutecznym sposobem na zareklamowanie usług swojej firmy wśród konkretnych odbiorców. Umowa ta jest umową nienazwaną, tzn. zawierana jest w ramach swobody umów, zgodnie z wytycznymi Kodeksu Cywilnego. Nie ma konieczności, aby umowa sponsoringu sporządzona była na piśmie, ale dla celów podatkowych ta czynność jest wręcz wskazana. Dlaczego? Aby jednoznacznie w umowie określić charakter świadczonych usług sponsoringowych i formę ekwiwalentności tej umowy. Sponsoring jest oparty na zasadzie ekwiwalentności, tzn. w zamian za świadczone usługi przedsiębiorca otrzymuje coś w zamian, najczęściej reklamę swojej firmy. Brak takiego wskazania będzie świadczył, że oferowane przez przedsiębiorstwo usługi/rzeczy są darowizną tzn. czynnością jednostronną. Dodatkowo w umowie powinna się znaleźć forma sponsoringu tzn. rzeczowa, pieniężna, usługowa. Umowa powinna ponadto zawierać okres trwania sponsoringu, sposób świadczenia i jego wysokość dla strony będącej sponsorem, ewentualne roszczenia na wypadek niewywiązania się jednej ze stron z umowy. Dobre skonstruowanie umowy sponsoringu jest konieczne, gdyż w polskim prawie takie wydatki mogą zostać uznane za koszty podatkowe. Dla przedsiębiorcy będącego sponsorem jest to o tyle korzystne, że poniesiony wydatek pozwoli mu na zmniejszenie dochodu do opodatkowania, co nie jest możliwe w przypadku darowizny. Darowizna jest podatkowo neutralna, jedyną możliwość uwzględnienia takiej darowizny w dochodzie przewidują przepisy dotyczące odliczenia darowizn od dochodu, przy czym odliczenie takie nie może być większe niż określony przepisami procent dochodów. Wracając do sponsoringu, zdarza się że przyjmuje on formę umowy barterowej  tzn."coś za coś" - z tym, że świadczone usługi mają identyczną wartość. Koszty poniesione z tytułu umowy sponsoringu stanowią koszt uzyskania przychodu, gdy poniesione zostały w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Przekazywanie pewnych dóbr (rzeczowych lub pieniężnych) w zamian za usługę reklamową jest jak najbardziej działaniem służącym do uzyskania źródła przychodów, gdyż ma na celu utrwalenie pozytywnego wizerunku firmy, ukazanie firmy w nowych kręgach i pozyskanie nowych kontrahentów, partnerów handlowych. Również poniesione na ten cel wydatki nie są obojętne pod względem podatku VAT, jednak nie w każdym rodzaju sponsoringu. Rozważmy teraz trzy przykłady i wpływ operacji gospodarczych na opodatkowanie.
1. Przedsiębiorca przekazuje gotówkę na cele sportowe. W zamian na koszulkach zawodników znajdować się będzie reklama danej firmy oraz inne usługi określone w umowie sponsoringu. - w tym przypadku przekazanie pieniędzy nie będzie dla firmy przychodem do opodatkowania - natomiast otrzymana w zamian faktura/rachunek lub inny dowód od klubu sportowego będzie stanowił koszt uzyskania przychodu, koszt z "zakupu" reklamy. Dodatkowo, jeśli wyświadczone w zamian usługi będą opodatkowane VAT, a sponsor jest podatnikiem VAT czynnym, może pomniejszyć swoje zobowiązanie o VAT z faktury.
2. Umowa barterowa przewiduje, że sponsor przekazuje towary na cele klubu, w zamian otrzymując reklamę swojej firmy w mediach. Równowartość obu usług jest jednakowa - ten przypadek nie będzie tak korzystny podatkowo. Przekazanie towarów klubowi sportowemu spowoduje powstanie przychodu z tytułu podatku dochodowego i koniecznośc odprowadzenie VAT należnego z ww faktury. W zamian sponsor otrzyma fakturę na usługę reklamową - w tej samej wysokości, co spowoduje brak dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym i prawdopodobnie brak VAT do odprowadzenia do Urzędu Skarbowego. Gdyby klub sportowy podatnikiem VAT nie był - sponsor poniesie dodatkowy koszt z tytułu odprowadzenia VAT do Urzędu z wystawionej przez siebie faktury. 
3. Wartość świadczonych usług okazuje się wyższa niż świadczenie wzajemne strony obdarowanej - sytuacja taka częściej ma miejsce, gdy umowa sponsoringu jest niesporządzona. Wtedy też łatwiej o ewentualny zarzut ze strony organów podatkowych wskazujący na brak ekwiwalentności umowy. Może się tak zdarzyć, że sponsor przekazuje gotówkę na rzecz klubu, który w zamian świadczy usługi reklamowe, których koszt poniesienia na wolnym rynku jest znacznie niższy niż otrzymana pomoc. W przypadku ewentualnej kontroli tak właśnie się dzieje, że badane jest, czy świadczenie wzajemne ma tą samą wartość. Gdyby okazało się, że sponsor tak naprawdę częściowo finansuje klub sportowy za darmo, to ta część pomocy, która jest nadwyżką przekazanej gotówki nad otrzymaną promocją w reklamie będzie uznana za darowiznę. Kwota ta będzie wyłączona z kosztów uzyskania przychodów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz