Stanowisko organów podatkowych odnośnie zastosowania odpowiedniej stawki dotyczącej robót budowlanych czasem okazuje się błędnym, tym samym niekorzystnym dla stron transakcji gospodarczej. Powszechnie przyjęta zasada jest następująca, iż prace budowlane w budynkach niemieszkalnych są opodatkowane stawką podstawową (23% VAT), natomiast odnośnie lokali mieszkalnych zastosowania ma stawka preferencyjna, tj. 8% VAT. Przez lokale mieszkalne należy rozumieć definicję zgodną z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, a więc do nich zaliczamy:
1) samodzielne budynki jak pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp.
2) domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu
3) budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach
4) budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne, o trzech i więcej mieszkaniach
5) budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.
Błędem jest stosowanie stawki VAT w odniesieniu do realizowanych w budynku prac odpowiedniej na moment ich rozpoczęcia. Z interpretacji indywidualnej Ministra Finansów
( PT8/033/89/195/SBA/13/RD-12031) można wywnioskować, iż właściwe jest odniesienie stawki VAT do obiektu, który ma być efektem prowadzonej inwestycji.
Tak więc przedsiębiorca, który zamierza nabyć budynek niemieszkalny, z zamiarem jego przeznaczenia na mieszkalny, może skorzystać stosując do prowadzonych prac stawkę preferencyjną. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przynajmniej częściowo skorzystać z tego przywileju. Przedsiębiorca, który zamierza budynek niemieszkalny przekształcić w mieszkalno - usługowy, tj. taki którego część będzie przeznaczona na wykonywanie działalności gospodarczej, może zastosować stawkę VAT podstawową (tj.23%) tylko do tej części budynku, którą przeznaczy na prowadzenie działalności. W jego gestii będzie natomiast odpowiednie udokumentowanie poniesionych kosztów, przykładowo oddzielne zafakturowanie kosztów robót w części mieszkalnej, a oddzielnie w części użytkowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz