poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Faktury otrzymane po terminie

W praktyce gospodarczej zdarza się, że wykonawca danego rodzaju usługi nie fakturuje jej terminowo, to znaczy dostarcza ją do spółki nabywcy po upłynięciu terminu zobowiązania podatkowego za miesiąc którego dany dokument dotyczył. Niejednokrotnie dopiero po kilku miesiącach przedsiębiorca wystawia zaległą fakturę. 

Dla zlecającego usługę problemem jest niemożność zakwalifikowania danego wydatku do kosztów, jak również odliczenia z tego tytułu podatku VAT. Największym problemem z jakim spotykają się działy finansowe, to możliwość zaliczenia takiej "przeterminowanej" faktury do kosztów. Jednak zgodnie z art.20 ust.1 ustawy o rachunkowości, do ksiąg rachunkowych należy wprowadzić w postaci zapisu każde zdarzenie, które miało miejsce w okresie sprawozdawczym. Za okres sprawozdawczy uznaje się, zgodnie z zasadą memoriału, rok obrotowy. Tak więc wpływ przeterminowanej faktury do Spółki może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu, pod datą jej wpływu. To właśnie data wpływu faktury wyznacza również moment nabycia uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. 

Dojść może również do takiej sytuacji, iż spółka mimo próśb, faktur za wykonane na jej rzecz usługi nie otrzyma. Przede wszystkim jest to problem usługodawcy, gdyż zaniechanie tego obowiązku podlega karze grzywny. Spółka zlecająca usługę może zaksięgować operację, nawet szacunkowo, na podstawie innego dokumentu potwierdzającego zawarcie transakcji między stronami. Przede wszystkim powinna to być umowa, na podstawie której można bezpośrednio odnieść w koszty daną kwotę. W przypadku, gdy wartość usługi jest znana, konto kosztowe koresponduje z pozycją Zobowiązania wobec dostawcy. Jeśli jednak dysponujemy szacunkami, obciąża się wtedy pozycję Rezerwy - za każdym razem, gdy kwota zobowiązania nie jest pewna. 

Otrzymanie faktury po terminie umożliwia odliczenie VAT naliczonego, gdyż decydujący w tym przypadku jest moment wpływu faktury do spółki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz